2024. 4. 25. 07:41ㆍ불교 기도
삼계도사 부처님이, 죽고 살도 않는 이치 깊이알아, 훈도하니, 자세한 전후 말씀 소연하기 일월같다. 천만고 명현 달사 견성 득도한 사람이 항하사 모래수라, 견성득도 하게 되면 생사를 명하나니, 천경 만론 이른 말씀 조금도 의심없다.
나도 초년 입산하여 지금껏 궁구하여 깊이깊이 공부하여 다시 의심 영절하니, 어둔 길에 불 만난듯, 주린 사람 밥 만난듯, 목마른 이 물 만난 듯, 중병 들어 앓는 사람 명의를 만나는 듯, 상쾌하고 좋을시고, 이 법문을 전파하여 사람 사람 성불하여 생사윤회 면하기를 우인지우 낙인지락이내 말씀 자세히 듣소.
사람이라 하는 것이 몸뚱이는 송장이요 허황한 빈 껍데기, 그 속에 한낱 부처 분명히 계시나니, 보고 듣고 앉고 서고 밥도 먹고 똥도 누고 언어 수작 때로 하고 희노애락 분명하다. 그 마음을 알게되면 진작 부처 이것일세.
찾는 법을 일러보세. 누으나 서나 밥 먹으나 자나 깨나 움직이나, 똥을 누나 오줌 누나 웃을 때나 골낼 때나, 일체처 일체시에 항상 깊이 의심하여 궁구하되 이것이 무엇인고? 어떻게 생겼는가? 큰가, 작은가, 긴가, 짧은가, 밝은가, 어두운가, 누른가, 푸른가, 있는 것인가, 없는 것인가, 도시 어떻게 생겼는고?
시시때때로 의심하여, 의심을 놓지 말고 염념불망 하여 가면 마음은 점점 맑고 의심은 점점 깊어 상속 부단할 지경에 홀연히 깨달으니, 천진 면목좋은 부처 완연히 내게 있다.
살도 죽도 않는 물건 완연히 이것이다. 하늘 땅이 손바닥 뒤에 있고 천만년이 일각이요 허다한 신통 묘용 불에 들어 타지 않고 물에 들어 젖지 않고 크려면 한량없고 적으려면 미진같고, 늙도 않고 죽도 않고 세상천지 부러울 것 다시 무엇 있을소냐? 나물 먹고 물 마시고 팔을 베고 누웠어도 걱정 할 일 다시 없고, 헌 옷 입고 춥더라도 무엇다시 걱정하며, 성신같다 칭찬해도 좋아할 것 다시 없고, 고약하다 욕하여도 한줌 걱정 다시 없고, 천지에 불관이요 생사에 불관이요 빈부에 불관이요 시비에 불관이요 홀연히 한 무사인이 되었으니, 이것을 부처라 하느니라.
이몸을 벗고 가더라도 가고 오기를 자재하여 죽고 살기를 제 마음대로 임의로 하여 죽는 사람 같지 않고 무심 무사 심상하니 세상 사람 생각하면 신음 고통 불쌍하다.
도인이라 하는 이는 몸뚱이는 죽더라도 불생 불멸 이 마음이 천상인간 자재유희 소요 쾌락 한이없네. 제불 조사 이른 말씀 추호나 속일소냐?
광음이 유수 같아 죽는 날이 잠깐이니, 부지러히 공부하여 생사 대사 면해 보세.
이 노래를 다 못 마쳐 한등은 명멸하고, 사벽송성 소소하니 야이하시요 무인문이라. 묵묵히 앉아 헤아려 보니 글로도 다 기록할 수 없고 말로도 다 하지 못함이라. 붓을 놓고 책을 덮고 그만 쓰려하지만 이일의 소식을 누가 짐작할 것인가?
오호라, 세상 사람, 복혜를 겸수하소. 경에 이르시되, 부모에게 효성하고, 청정한 스님네들 공경하고, 대중에 화합하고 가난한 이를 도와주고, 부처님께 참회하되 향화로 공양하고, 지극 정성을 다하여서 업장을 소멸하면 감응도교가 여증수월이라. 이상의 다섯 가지를 평상시에 닦아 가면 복이 한없다 하시니라. 중생은 개미나 이 같이 작은 것도 죽이지 말고, 남에게 욕하고 언짢은 소리 하지 말고, 머리터럭만한 것도 주지 않는 것을 취하지 말고, 조금도 골내지 말고, 항상 마음을 넓게 가지고 부드럽게 가지고, 내 마음과 몸을 낮추어 가지면 만복이 자귀의라 하시니, 부처님 말씀대로 수행하여 동공성불을 발원하세.
The master of the three realms, Buddha, profoundly understands the principle of neither living nor dying and teaches it. The detailed teachings are as clear as the sun and moon. Countless wise sages have seen their true nature and attained enlightenment, like grains of sand in the universe. Once one sees their true nature and attains enlightenment, they command life and death without doubt.
I, too, entered the study of faith in my early years and have since deeply and diligently studied, dispelling all doubts. It’s refreshing and joyous, like finding light in the darkness, food when hungry, water when thirsty, or a great doctor when gravely ill. I wish to spread these teachings so that each person may attain Buddhahood and escape the cycle of life and death.
What we call a person is only a corpse, an empty shell. Yet within, Buddha truly resides. Seeing, hearing, sitting, standing, eating, and even speaking or experiencing emotions are clear. Once you know this mind, you realize it is Buddha.
Let me tell you how to seek it. Whether lying down, standing, eating, sleeping, waking, moving, defecating, or urinating, whether laughing or crying, always deeply question and ponder: What is this? How does it look? Is it big or small, long or short, bright or dark, yellow or blue, existent or nonexistent, and what exactly does it look like?
Always doubt, and never let go of this questioning. Your mind will become more apparent, and your doubt will be more profound. Suddenly, you will realize the true face of Buddha is proper within you.
This thing that neither lives nor dies is genuinely it. Heaven and earth are in your hands; a million years pass in a moment, and its miraculous powers are vast. It does not burn in fire or get wet in water, is limitless if extensive, like a speck if small, does not age, and does not die. What else in the world could one envy?
Even if you eat vegetables, drink water, and lie down with your arms crossed, you do not have to worry again; even if you wear old clothes and are cold, there is nothing to worry about, even if someone praises you comparing to being like a holy spirit, nothing there to be happy, even if someone talks down on you, nothing to worry, the immortality of heaven and earth, endless of poverty and endless of competition. You achieve this knowledge, and now it's called Buddha.
When you are out of one body, you come and go as you wish so that you die differently than others as you please. You feel no difference in death and living, so when you think of other people in this world, you groan, suffer, and feel pitiful.
Even if Taoists are immortal at death and birth, they would feel the same as humans, so if their six senses are endless, how do you expect to escape reincarnation?
Life is fleeting like a stream, and death is only a moment. Study diligently to overcome the great matter of life and death.
The song is unfinished, the lantern flickers and the walls echo softly. Sitting silently, I realize it cannot be fully captured in writing or speech. I want to put down the brush and close the book, but who can guess the news of this matter?
Oh, people of the world, accumulate blessings. The scriptures say: Be respectful to your parents, respect the pure monks, harmonize with the community, help people experiencing poverty, repent to Buddha with offerings of incense and flowers, and by eradicating karmic obstacles with utmost sincerity, the response will be smooth and easy. If you cultivate these five practices regularly, your blessings will be boundless. Do not kill even an ant or other small creature, do not speak ill or harshly to others, do not take even a hair’s breadth of what is not given, do not harbour even a little resentment, always keep a broad and gentle mind, and humble yourself. Then, great blessings will naturally come to you. Practice according to Buddha’s words and aspire to attain enlightenment.
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