화엄경 보현행원품 1.서분 한글 그리고 English version

2024. 3. 27. 12:33불교 기도

반응형

1. 서분

   부처님은 끝없는 하늘이시고 깊이 모를 바다이십니다.

생각할 수 없는 청정공덕을 햇살처럼 끊임없이 부어주십니다. 나의 마음 나의 집안 우리 사회 구석구석에 또한 온 겨레 온 중생 가슴 속에 한없이 한 없이 고루 부어 주십니다. 온 중생 온 세계 온 우주는 부처님의 자비하신 은혜 속에 감싸여 있습니다. 부처님의 거룩하신 은혜는 나의 생명과 우리 국토 온 세계에 넘치고 있습니다. 모든 중생이 부처님의 은혜로운 공덕을 받고서 태어났으며 은혜로운 공덕을 받아쓰면서 생활합니다. 

온 중생은 모두가 일찍이 축복 받은 자이며 일찍이 거룩한 사명을 안고 이 땅에 태어나서 거룩한 삶의 역사를 열어가고 있습니다.

이와 같이 거룩한 광명과 은혜로 살고 있으면서 이 사실을 모르고 있는 자를 중생이라 하였습니다. 저들은 지혜의 눈이 없다 하기보다 착각을 일으켜 육체를 자기로 삼고, 듣고 보는 물질로써 세계를 삼으며 거기서 얻은 생각으로 가치를 삼고 그를 추구 합니다.

그렇기 때문에 중생세계는 겹겹으로 장벽에 싸여있고, 사람과 사람사이는 막혀있으며 중생들은 헤아릴 수 없는 고통에 잠겨 지냅니다.

이 모두가 미혹의 탓이며 착각으로 말미암아 자기를 잘못 인식한 데에서 기인합니다.

그렇지만 이 국토는 원래로 부처님 공덕이 넘쳐있습니다. 설사 중생들이 미혹해서 잘못 보고 잘못 생각하고 고통을 느끼더라도 실로 우리와 우리의 국토가 부처님의 광명 국토임은 변하지 않습니다. 거룩한 생명과 거룩한 공덕이 영원히 변함없이 이 세계를 감싸 안았고 그 속에 온 중생이 끝없는 은혜를 지닌체 약여합니다.

이 세상이 우리 눈에 어떻게 나타나 보이더라도 이 마음에 어떻게 느껴지더라도 저희들은 부처님의 무량공덕장 세계를 의심하지 않겠습니다. 

온 세계 가득히 넘쳐있는 거룩한 공덕을 결코 의심하지 않겠습니다.

거룩하신 대보살들과 모든 중생들이 부처님의 거룩하신 마음 속에 하나의 것을 굳게 믿사옵니다. 

일체중생의 본성이 불성이므로 온갖 중생의 생명이 부처님의 공덕 생명임을 믿사오며 중생들이 이 참 생명을 믿고 구김없이 씀으로써 한량없는 새로운 창조가 열리는 것을 굳게 믿사옵니다. 보현보살께서 말씀하신 십종행원은 부처님의 무량공덕을 우리의 현실위에 발휘하는 최상의 지혜행입니다. 행원을 실천하는 데서 우리와 우리의 가정과 우리의 사회 위에 생명의 참가치가 구현되며 우리국토 위에 불국토의 공덕장엄이 구현됩니다. 

보현행원은 부처님의 무량공덕세계를 여는 열쇠입니다. 열 가지 문은 하나로 통해 있습니다. 한가지를 행하여도 부처님의 온전한 공덕은 넘쳐나옵니다. 행원의 실천은 우리가 자기 생명의 문을 여는 일입니다. 나의 생명 가득히 기술입니다. 나의 생명을 부처님 태양 속에 바로 세우는 일이며 내 생명에 깃든 커다란 위력을 퍼내는 생명의 숨결이며 박동입니다.

그렇기 때문에 행원에는 목적이 없습니다. 어떠한 공덕을 바라거나 부처님의 은혜를 바라거나 이웃이 알아주기를 바라거나 내지 성불 하기를 바라지 않습니다. 행원 자체가 목적입니다. 행원은 나의 생명의 체온이며 숨결인 까닭에 나는 나의 생명껏 행원으로 살고 기뻐하는 것뿐입니다. 행원으로 나의 생명은 끝없는 힘을 발휘합니다. 출렁대는 바다의 영원과 무한성을 생명에 받으며 무가보가 흐르는 복덕의 대하가 생명에 부어집니다.

나의 참 생명의 파동이 행원인 까닭에 나의 생명이 끝이 없고 영원하듯이 나의 행원도 끝이 없고 영원합니다. 허공계가 다하고, 중생계가 다하고 중생의 업이 다하고 중생의 번뇌가 다 하더라도 나의 생명 행원은 다함이 없습니다.

보현행원은 나의 영원한 생명의 노래이며 나의 영원한 생명의 율동이며 나의 영원한 생명의 환희이며 나의 영원한 생명의 위덕이며 체온이며 광휘이며 그 세계입니다. 나의 이제 불보살님 전에 나의 생명 다 바쳐서 서원합니다.

보현행원을 실천하겠습니다.

보현행원으로 보리를 이루겠습니다.

보현행원으로 불국토을 성취하겠습니다.

대자대비 세존이시여 저희들의 이 서원을 증명하소서.

 

1. The three divisions of a treatise on a sutra, Introduction.

 

The Buddha is an endless sky and an unknown depth of sea.

By just thinking about Buddha, constantly pour unimaginable clean virtues onto me like a sun shines on me. Buddha pour infinitely evenly into the hearts of all beings who have come to every corner of our society and into every corner of my heart. The whole universe is enveloped in the benevolent grace of the Buddha. The holy grace of the Buddha is overflowing throughout my life and the whole world of our universe. All sentientbeings are born with the grace of the Buddha and live by accepting the grace of the Buddha.

All sentient beings are blessed early on, and they are born on this earth with a holy mission and are opening up the history of holy life.

In this way, a person who lives with holy light and grace but is unaware of this fact is called a living being with spirit. Rather than saying that they do not have the eyes of wisdom, they create an illusion and regard the body as themselves, the world as things they hear and see, and the thoughts they gain from them as values and pursue them. 

This is why the world of living beings with spirit is surrounded by layers of barriers, the space between people is blocked, and living beings are immersed in immeasurable pain. 

All of this is due to delusion and is due to misperception of self through delusion.

However, this land is originally overflowing with the merits of Buddha. Even if sentient beings are deluded, see things incorrectly, think wrongly, and fell pain, it does not change the fact that we and our land are indeed the land of Buddha's light.  Holy life and holy merit embrace this world forever and without change, and all iving beings within it are blessed with endless grace. 

No Mater how this wolrd appears to our eyes or how it feels in our hears, we will not doubt the Buddha's world of infinite merit. 

We will never doubt the holy merits that abound throughout the world. 

The holy Great Bodhisattvas and all sentient beings firmly believe in one thing in the holy heart of the Buddha.

Since the nature of all living beings have Buddha-nature, we believe that the life of all living beings is the meritorious life of Buddha, and we firmly believe that by believing in this true life and using it without wrinkles, a limitless new creation will be opened. The ten practices mentioned by Bodhisattva are the best wisdom practices that demonstrate the infinite merits and virtues of the Buddha on our reality. By practicing HaengWon, the true value of life is realized for us, our families, and our society, and the grandeur of merit and virtue of the Buddha's land is realized for our country.

BoHyunHaengWon is the key to opening the world of Buddha's infinite merit. There are ten doors leading to one. Even if you do just one thing, the complete merits of Buddha will overflow. The practice of HaengWon is what opens the door to our own lives. My life is full of technology, It is the work of establishing my life in the Buddha's sun, and it is the breath and beat of life that releases the great power withine my life.

That's why there is no purpose in HaengWon. We do not hope for any merit, hope for the grace of Buddha, hope that our neighbors will recognize us, or hope for us to become Buddha. HaengWon itself is the purpose. Since the bank is the body temperature and breath of my life, I just live and rejoice as a banker to the fullest of my life. As a banker, my life exerts endless power. You receive the eternity and infinity of the rolling sea into your life, and the river of blessings and virtues flowing with precious treasures are poured into your life.

Because the vibration of my true life is a source, just as my life is endless and eternal, my source is also endless and eternal. Even if the world of space is exhausted, the world of living beings is exhausted, the karma of living beings is exhausted, and the sufferings of living beings are exhausted, the scope of my life will never end.

BoHyunHaengWon is the song of my eternal life, the rhythm of my eternal life, the joy of my eternal life, the mighty virtue of my eternal life, its temperature, its brilliance, and its world. we now make a vow to dedicate our entire life before Bodhisattva Buddha.

 

We will practice BoHyunHaengWon.

We will achieve Bori through BoHyunHaengWon.

We will achieve Buddhahood through BoHyunHaengWon.

World Honored Buddha, please prove this vow of ours.