영상 대본 만드는 방법
좋아하는 Youtube 영상에 좋아야 누르면 다음에 내가 좋아요 누른 영상들만 따로 모아놓은 곳에 들어가
영상 주소 YouTube바로 뒤에 PP를 붙여 놓으면 영상 다운 받으실수 있고 NoteGPT 들어가면 스크립트 받아 이렇게 보실수 있습니다. 여기서 그냥 받아다 쓰면 않될거같아 그래도 제가 영어를 조금하는 편이여서
영어로 번역한뒤 읽어서 올립니다. 자신이 잘하는 언어로 바꾸실수 있는 분들은 일어 중국어 영어 이탈리아어 프랑스어로 바꿔 읽어보세요 제 머리가 창의적이지 못해 기존에 있는 스크립트 받아 만들어 영상 올리고 있어요. 지금은 가능한거 같은데 언제 못하게 만들지 모르겠네요.
얼마 전까지 많은 분들이 쇼츠가 인생의 기회 다를 외치며 유튜브를 쇼츠로 시작하셨습니다 근데 최근에는 쇼츠에 미드폼 Pro 저장하시려면 분들이 많아졌어요 막상 쇼츠를 해 보니까 쇼츠 조이스 수익은 생각보다 너무 적었고 대신 음원 재유 수익이라도 내 보려고 했지만 전체적으로 점점 쇼츠 노출량이 줄어주는 것이 느껴졌던 것이죠 그래도 수익을 내보겠다고 쿠팡 파트너스로 뭐라도 팔아 보려고 했는데 막상 1분이라는 시간 동안에 판매까지 설득시키는 건 너무 어렵다는 것을 알게 된 겁니다 그래서 이런 저런 이유로 쇼츠 하시던 분들이 미드폼 대해 관심을 많이 가지시라고 근데 이렇게 쇼츠 하셨던 분들이 미드폼 Pro 넘어오면서 공통적으로 어려워하시는 것이 있는데요 그건 바로 대본 작성입니다 쇼츠와 미드폼 영상의 호흡이 전혀 다르기 때문에 긴 시간 동안 시청자의 관심을 유지시키면서 말을 하는 것이 너무 어려운 거죠 사실 원고 작성은 쇼츠 유튜버분 man 아니라 모든 유튜버가 갖는 어려움이기도 합니다 그럼 오늘은
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누구나 영상을 오래 보게 만드는 영상 원고 작성법 법에 대해서 말씀을 드려 보도록 할게요 지난 영상 중에서 댓글로 왜 영상 대본 작성하는 법은 안 알려 주냐고 물어보시는 유스타 님이 계셨어요 사실 유튜브를 알려 준다는 채널들이 원고 쓰는 법을 잘 안 다루기는 합니다이 원고 작성법은 좀 어렵고 복잡하면서 지루하기까지 해요 그래서 그대로 다 말하다 보면 노잼이 되기 쉽죠 그리고 스스로 원고 쓰는 법에 대해서 자신 있다고 말하기도 쉽지 않아요 왜냐면 시청자가 자기 영상을 보면 재미있는지 없는지 그대로 다 보이거든요 그래서 이런저런 이유로 원고 정은 잘 안 다루는 셈이죠 물론 저도 부족합니다 그래도 많은 유스타 님들이 제 영상 원고에 대해서는 댓글로 칭찬을 많이 해 주셔서 저의 방법이라도 나눠 볼까 해요 유튜브 원고는 분명한 목적이 있습니다 판매가 목적인 영상은 판매에 맞게 작성을 하고 조회수가 목표인 영상은 조회수를 늘리는데 초점을 맞춰야 하죠 유튜브 원고는 이런 다양한 목표에 따라 형식을 나누고 각
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요소를 템플리트 화해서 원고를 작성할 수가 있어요 각 요소를 설명드리고 싶지만 그러기에는 너무 긴 영상이 될 수 있으니 가장 중요한 것 하나만 말씀을 드릴게요 여러분 오늘 점심에 일어나고 있을 가장 큰 일은 무엇일까요 러시아 전쟁 장마 홍수 등등 지금 많은 일이 지구상에서 벌어지고 있죠 하지만 오늘 점심에 가장 중요한 일은 오늘 먹을 점심 메뉴입니다 유스님 세상에서 가장 재미있고 중요한 사건은 바로 나와 관련된 일이에요 러시아 전쟁으로 지금까지 많은 사람이 죽어가고 있지만 그보다는 내 손톱 밑에 박혀 있는 가시가 더 고통스럽습니다 너무한 것 같지만 대부분 의 사람들은 이렇게 세상을 살아갑니다 내일이 아니면 관심도 없고 알고 싶어 하지도 않아요 유튜브가 뜨게 된 이유도 각 개인의 취향을 저격해서 영상을 보여 주기 때문이죠 그래서 내 영상을 보는 사람이 내 이야기처럼 느껴지게 대본을 작성해야 합니다 이게 제가 생각하는 가장 중요한 대본의 원칙이에요 예를 들어서 설명을 해 볼게요 미국 연방
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은행이 금리를 0.5% 올렸다는 내용을 그대로 말한다면 몇 명이나 흥미를 갖게 될까요 충격 미국 연방은행 금리 0.5% 인상 썸네일을 이렇게 만든다면 투자를 아는 사람만 클릭하게 될 거예요 하지만 같은 사건이라도 이렇게 바꾸면 많은 사람들이 관심을 갖게 될 것입니다 라면 값이 곧 내릴 것 같습니다 미국 금리가 오르면 한국 금리도 오르고 소비가 줄면서 물건 가격이 떨어지는 시나리오를 짜는 겁니다 아 물론 내용에 비약이 있을 수도 있겠지만 틀린 말은 아닙니다 즉 지구상에 어떤 큰 일이라 하더라도 나와 관련이 없으면 중요한 일이 아닙니다 하지만 아무리 멀리 떨어진 일도 나와 연결 고리가 이어지는 순간 그 사건은 중요한 사건이 됩니다 바로이 연결 고리를 만드는 것이 원고 작업에서 아주 중요해요 이게 바로 유튜버의 실력이라고 할 수 있는 부분이죠 그래서 유스타 님들은 지구상 어떤 이슈등 내 구독자의 상황에 맞게 연결시켜 줄 수 있어야 합니다이 능력이 커지면 커질수록 원고를 쓸 때 소재가 아주 다양해집니다 어떤 이슈는
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내 구독자에게 중요한 일로 만들 수가 있어요 보통 원고를 작성할 때 중요하게 보는 요소 중 하나가 바로 공감입니다 바로이 공감을 높이려는 목적도 결국에는 지금부터 하는 이야기가 당신과 관련된 이야기를 알려 주기 위함이에요 공감되는 이야기를 들으면서 아 나와 관련된 이야기구나라는 생각을 하게 되고 마음을 열고 관심 있게 보게 되는 겁니다 그래서 어떻게든 구독자와 관련된 이야기에서부터 흐름을 이어 나가는 것이 좋습니다 또 다른 예를 들어 볼게요 요즘 실버를 위한 건강 채널 쪽 조회수가 잘 나오다 보니까 이쪽 관련된 문의가 많더라고요이 실버 건강 채널을 예로 들어 볼게요 실버 건강 채널들은 한 가지 큰 특징이 있습니다 그건 건 대부분 우리 생활 주변에서 쉽게 접할 수 있는 음식을 주제로 한다는 것이에요 마늘 오이 당근 미역국 등등 쉽게 접할 수 있는 내용으로 시작해서 치매로 끝납니다 내가 매일 먹는 음식을 잘못 먹으면 치매에 걸릴 수 있다는 거죠 실버 분들의 일상 생활에 가까운 소재나 물건을 다루면서 나중에는 내가 하고
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싶은 이야기를 다루는 겁니다 만약 내가 대장암에 대해서 정보를 알고 있다고 해서 그냥 대장암의 원인과 역사를 먼저 말하게 된다면 당연히 흥미가 떨어질 수밖에 없습니다 하지만 내가 자주 먹는 삼겹살이 대장암을 일으킬 수 있다고 하면서 이야기를 풀어 나가면 관심을 가질 수밖에 없죠 자 그럼 또 다른 예를 하나 더 들어 보겠습니다 얼굴 근육을 안 쓰면 근육이 피부를 잡아 주지 못해서 주름이 생긴다는 정보를 갖고 이야기를 풀어 볼게요이 정보가 보는 사람에게 와닿는 이야기가 되게 하려면 어떻게 말하는 것이 좋을까요 저라면 이렇게 해볼 거 같아요 유스타 님들 지금 보고 계시는 영상 어떤 표정으로 보고 계신가요 혹시 아무 표정도 없이 그냥 멍하게 보고 계시진 않나요 무표정 으로 지금 영상을 보셨다면 남들보다 5년은 더 빨리 늙고 계신 거예요 왜냐하면 이런 이유가 있기 때문입니다 이런 식으로 근육 처짐이 아는 현상이 유튜브로 영상을 보는 사람 모두에게 당장 필요한 일인 것처럼 만드는 거죠 하지만 이런 가공 없이 1차원적인
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정보만 말하면 이렇게 될 거예요 미국 하버드 연구진에 따르면 얼굴 근육을 사용하지 않으면 30% 기능이 저하될 때마다 피부를 지탱하는 힘이 50% 감사하게 됩니다 이렇게 말하면 먼나라에서 똑똑한 분들이 연구한 결과에 불과 하게 되는 거예요 나와는 별 상관이 없게 느껴지게 되죠 이처럼 유튜브 영상은 보는 사람에게 당장 필요한 정보라는 것을 유스타 님들이 만들어서 알려 줘야 해요이 작업을 잘할수록 시청 지속 시간은 늘어나게 됩니다 이건 나 들어본 거 같은데 이거 혹시 표본 이론 아닌가 유튜브를 공부 좀 하셨던 분들은 여기까지 들으시면 이런 생각이 드실 수도 있을 거예요네 뭐 쉽게 생각하시면 썸네일에 적용되는 표본 이론을 원고에 적용하신고 보시면 돼요 우선 표본 이론에 대해서 잘 모르시는 분들이 계실테니까 간단하게만 설명을 해 볼게요 표본 이론 전략은 썸네일 메시지를 넓은 의미를 포함하는 단어를 사용하여 많은 사람에게 해당되는 내용으로 만드는 것이에요 이것도 역시 예시를 들어서 설명을 드려 볼게요
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유튜브 원고를 잘 쓰는 방법의 표본을 넓히면 유튜브로 돈 잘 버는 방법이 될 것입니다 그리고 여기에서 더 넓히면 부업으로 돈 잘 버는 방법이 되겠죠 만약 유튜브 원고를 잘 쓰는 방법이란 메시지로 썸네일을 만들면 유튜브를 하면서 원고를 쓰는 것이 힘들었던 분들만 보게 되 될 것이에요 하지만 부업으로 돈 버는 방법이라고 하면 훨씬 더 많은 사람들에게 해당이 되겠죠 이렇듯 주제를 넓혀서 해당되는 사람이 최대한 많게 하는 것이 표본 이론의 전략입니다 그런데 이렇게 표본을 넓히다 보면 썸네일 메시지는 결국 비슷한 말을 반복하게 됩니다 나중에는 사람들의 기본 욕구를 다루는 메시지만 반복하게 되죠 이것도 예시를 들어서 설명드릴게요 유튜브를 잘하는 법도 결국 돈 잘 버는 법이 되고 시간 관리를 잘하는 법도 결국 돈 잘 버는 법이 되고 퍼스널 브랜딩도 결국 돈 잘 버는 법이 됩니다 즉 무슨 내용이든 다 돈 잘 버는 법에 대한 메시지가 나오게 되죠 그래서 간혹 유튜브 채널이 전부 돈 잘 버는 법이라는 썸네일 메시지로 도배가 되어
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있는 경우도 볼 수 있게 돼요 이런 사례는 돈 버는 법에만 해당되는 것은 아닙니다 건강과 대인관계도 대표적인 우리의 기본 욕구인만큼 이쪽 메시지도 많아요 뭐뭐 하면은 암에 안 걸립니다 와 같은 메시지가 대표적이죠 이렇듯 표본을 넓히려고 하다 보면 자칫 단조로 줄 수가 있다는 겁니다 그리고 무조건 표본을 넓히 다고 해서 좋은 것도 아니에요 판매를 위한 유튜브 채널은 의도적으로 표본을 좁혀서 진한 이야기를 해야 합니다 근데 지금 이것까지 설명드리려 내용이 너무 길어질 것 같네요 제가 실제 표본을 넓히고 줄일 때의 장단점과 반복되는 메시지를 피하는 방법은 가이드북으로 정리를 해 놨으니 혹시 더 궁금하신 분들은 댓글 상단을 확인해 주시고요 저는 다시 기존 설명을 이어가 볼게요 표본 이론과 제가 설명드린 방법의 차이라고 한다면 해 보시면 될 거 같아요 표본 이론은 어떻게 하면 더 많은 사람들에게 해당되는 주제를 말할 수 있을까를 고민하고 저는 어떻게 하면 내 주제를 시청자가 자신의 일이라고 생각하게 만들 수 있을까를
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고민합니다이 둘은 비슷하면서 살짝 달라요 저는 표본 이론으로 아이디어를 내면 앞서 말씀드린 것처럼 기본 욕구에 해당되는 메시지만 반복하게 되었는데 이렇게 질문을 다르게 해서 생각을 하니까 더 다양한 메시지들이 나오게 되더라고요 결국 어떤 방법이든 시청자가 유스타 님의 말이 자기일처럼 느껴지게 만들어야 합니다 유튜브 원고 작성 을 많이 안 해 보신 분은이 어렵게 느껴질 수가 있어요 내 생각을 글로 정리해서 대본으로 만든다는게 결코 쉬운 일이 아니거든요이 초보분들이이 방법을 사용하려면 원고를 일단 내가 쓰던 대로 쭉 써 보시고 다시 처음부터 탈고를 하면서 내용을 바꿔 보세요 다시 내글을 보기 시작하면 못 보던 것도 보이고 생각의 과부화가 조금은 낮아지게 됩니다 내 머릿속의 내용을 정리해서 적는 능력과 관점을 다르게 바꾸는 능력은 다르거든요 한꺼번에 두 개를 다하려고 하면 머리에 쥐가 나죠 그래서 원고 작업도 하나씩 끝내고 다시 탈고를 하면서 퀄리티를 높이는 거죠 유튜브 원고를 잘 쓰기 위한 방법은 이것
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말고도 여러 가지가 많습니다 그리고 각 유튜버들 다 자신만의 원고 작석 패턴이 생기게 돼요 나만의 패턴이 생기게 되면 그때부터는 속도가 빨라지기 시작할 겁니다 어때요 들어 보시니까 원고보다 썸네일이 더 쉬울 것 같다는 생각이 들지 않으신가요 지금 말씀드린 내용 말고도 복잡한 원리들이 더 많이 있습니다 그러니 제가 더 쉽고 빠르고 효과가 좋은 썸네일을 강조하는 거예요 썸네일 성과를 높이기 위한 방법이 궁금하신 분들은 앞에 보이시는 영상을 터치해 주시면 제가이어서 설명을 드리도록 해 볼게요
Not too long ago, many people started many of their YouTube channels with shorts, shouting about how shorts are the opportunity of a lifetime. But recently, more and more people are trying to save their mid-form Pro content on shorts. Making money from shorts isn't as easy as they thought. Instead, they were trying to make some cash from music royalties, but overall, they felt like shorts were getting less exposure. Still, some of them tried to sell something through Coupang Partners to make some money, but convincing someone to buy something in just one minute turned out to be too damn hard. So, for various reasons, those who were doing shorts were advised to take an interest in mid-form. However, as they transitioned to mid-form Pro, they faced a common struggle with scriptwriting. See, the flow of shorts and mid-form videos is different, which makes it tough to keep viewers engaged for a long time. Scriptwriting is not just a challenge for short YouTubers but for all YouTubers. So, today we're going to talk about...
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Alright, I will talk about making videos that keep people watching. This YouTuber asked in the comments of my previous video why I didn't share how to write a script for videos. The truth is channels that teach you how to YouTube don't focus on writing scripts. Writing a script can be tough, complicated, and even boring. If you say everything as it is, it can become boring quickly. It's not easy to say that you're confident in writing your script because when viewers watch your video, they can tell if it's exciting or not. That's why many YouTubers don't handle scripts well for various reasons. Of course, I'm no exception. But a lot of YouTubers have praised my video scripts in the comments, so maybe I can share my method with you. YouTube scripts serve a clear purpose. If the goal is to sell something, the script should be geared towards selling. If the goal is to increase views, then the focus should be boosting views. YouTube scripts are divided into different formats based on these various goals.
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Hey, so basically, what I'm saying is that you can template the elements and write the manuscript. I'd love to explain each aspect, but it might be too long, so I'll tell you the most important thing. What do you think is the biggest thing happening today at lunch? Wars, monsoons, floods, and all sorts of things are happening in the world right now. But the most crucial thing for lunch today is what you eat. The most exciting and vital event YouTube is so popular is related to you. Sure, lots of people are dying in the war in Russia, but it's more painful to have a thorn stuck under your fingernail. It might seem extreme, but most people live their lives like this. If it's not happening tomorrow, they're not interested and don't want to know. The reason YouTube is so popular is because it caters to individual tastes and shows videos that people want to see. So, when writing a screen, make sure that the viewer feels like they're hearing my story. That's the most important principle of a script, in my opinion. For example, let me explain about the United States federal...
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How many people would be interested if you said the bank raised interest rates by 0.5? Shockingly, the Federal Reserve raised interest rates by 0.5%. If you make a thumbnail like this, only people who know about investing will click on it. But if you change it like this, many more people will become interested. They might think that the price will soon go down. When US interest rates go up, Korean interest rates go up too, and with decreased consumption, prices of goods drop. That's the scenario they're creating. Of course, the content may be exaggerated, but it's not wrong. In other words, no matter how big an event is on Earth, it's not crucial if it's unrelated to your essentials. But the moment even a distant event is connected to you, it becomes important. Creating this connection is critical to the planning process. This is an essential part of a YouTuber's skills. So, YouTubers should be able to connect global issues to the situations of their subscribers. The better they get at this skill, the more diverse the material they can use in their scripts. Some issues are...
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Hey, I can make something important for my subscribers. One of the important things when writing a script is empathy. Increasing this empathy is to tell a story related to you from now on. When you hear a story that resonates with you, you start thinking, "Oh, this is a story related to me," and you open your heart and become interested. So it's good to continue the flow from a story related to your subscribers, for example. Let me give you another example. These days, the health channels for seniors are getting a lot of views, so there are many inquiries related to this. Let's take a senior health channel, for example. Senior health channels have one significant feature: they mainly focus on easily accessible foods in our daily lives. Starting with garlic, cucumber, carrots, seaweed soup, etc., they end up with dementia. It means that if you eat the wrong food every day, you could get dementia. By dealing with materials or items close to the daily lives of seniors, you eventually end up doing what you do.
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So basically, what I'm talking about is that if I start talking about the causes and history of colon cancer because I happen to know about it, it's going to be boring. But if I talk about how eating a lot of pork belly, which I love, can cause colon cancer, then you might pay attention, right? Let me give you another example. If you don't use your facial muscles, they won't support your skin, and wrinkles will appear. So, how do we make this information more relatable? I'd say something like this: "Hey guys, how are you watching this video? Are you just sitting there with a blank expression? Well, if you're watching without expression, you'll age 5 years faster than everyone else. Yeah, it's true. That's why taking care of your muscles while watching YouTube videos is super important for everyone. But let's keep it real and not make it too boring.
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If I just talk about information, it will be like this. According to a study from Harvard in the US, if you don't use your facial muscles, every 30% decrease in function results in a 50% decrease in the skin's ability to support itself. So, when you put it this way, it seems like smart people from a faraway land have researched it, and it doesn't affect me, right? This is why YouTube videos need to be made by YouTubers to provide viewers with the information they need right away. The better they do this, the longer people will keep watching. This sounds familiar, doesn't it? Could this possibly be sampling theory? For those of you who have studied YouTube a bit, you might think this when you hear this much. If you think about it, you can apply the sampling theory used in thumbnails to the manuscript. First of all, some people probably don't know about sampling theory, so I'll explain it briefly. The sampling theory strategy is to create thumbnails with words that have a broad meaning to appeal to a large audience. Let me give you an example to explain this as well.
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Expanding the sample of how to write a YouTube script well will become a good way to make money on YouTube. And if you expand it further, it will become an excellent way to make money as a side hustle, right? If you make a thumbnail with the message that writing a YouTube script well is the key, only those who struggled to write scripts while doing YouTube will see it. But if you say it's a way to make money on the side, it will apply to a lot more people. This is the strategy of expanding the topic to reach as many people as possible, which is the essence of the theory of samples. However, the thumbnail message will repeat the exact words as you grow the samplefive. Eventually, it will only repeat messages that deal with people's basic desires. Let me give you an example. The key to doing well on YouTube becomes a way to make money, and the key to good time management Sometimes becomes a way to make money. Personal branding also ultimately becomes a way to make money. In other words, no matter the content, the message is ultimately about how to make money. So sometimes YouTube channels are flooded with thumbnail messages saying "how to make money."
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TranslatSometimes, ion: In some cases, you can see examples where it's not just about making money. Health and relationships are also basic human desires, so many messages like "If you do this and that, you won't get cancer." When trying to expand your sample size, you can unintentionally become repetitive. It's not always a good thing to expand your sample. For example, a YouTube channel for sales should intentionally narrow its focus to tell a compelling story. But explaining all of this might make this text too long. I have summarized the pros and cons of expanding and narrowing samples and avoiding repetitive messages in a guidebook. If you're curious, check the top of the comments. I'll continue with my previous explanation of sample theory and the differences between the methods I described. Sample theory focuses on how to talk about topics that apply to more people, while I focus on making viewers think the topic is about their own lives.
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I'm pondering about this, these two are similar but slightly different. This is because when I develop ideas using the sampling theory, I repeat messages corresponding to basic needs, as I mentioned earlier. But when I change up the questions and think differently, more diverse messages come out. Ultimately, we need to make viewers feel like our words are their own, no matter our method. This may feel difficult for those who haven't written YouTube scripts, and it's not easy. It's not easy to turn your thoughts into a script. For beginners trying this method, try writing the script as you normally would, then revise it from the beginning, changing the content. As you reread your writing, you'll notice things you haven't seen before, and the burden of thinking will decrease. The ability to organize the contents of your mind and change perspectives are different skills. If you try to do both at once, it'll drive you crazy. You should finish one script at a time and revise it to improve quality. That's the key to writing a good YouTube script.
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There are many other things besides that, and each YouTuber develops their writing pattern. Once you have your pattern, you'll start speeding up. Don't you think thumbnails might be easier than scripts? Besides what I just mentioned, there are even more complicated principles. That's why I emphasize making more accessible, faster, and more effective thumbnails. If you're curious about improving your thumbnail performance, touch the video before you, and I'll explain it.
NoteGPT에서 영어로 자동 바꾼 대본을 받아 읽을때 불확실한 표현들 몇군데 손본뒤 읽으시면 됩니다. 혹시 형상에의 결과물에 관심있으신분들은 와서 구경하세요...^.^ 이거 읽으시는 모든 분들께 제정적 평화가 오길 기원합니다. 제가 써본 대본 추출물중에 NoteGPT가 가장 좋아서 올려봅니다.